Avhengighet, en forbannelse

Man kan bli avhengig av mangt.

Avhengighet kan være tungt og ensomt.

Det er også tabubelagt.

I tilfeller der avhengigheten er av mer alvorlig grad, og handler om rus, spill osv, kan den ta fra deg familien, jobben, tryggheten og retten til å være menneske.

Den tar glatt, rått og hjerteløst din elskede, dine barn, og barndommen fra barn.

Den fører til traumer, psykiske og fysiske plager. Den ødelegger relasjoner, tillit og fremtiden.

Den kan også gå i arv.

Den river alt du har i tusen biter rett foran øynene på deg, uten at du er i stand til å gjøre noe med det.

Alkohol, røyk, snus, narkotika, sovemedisiner, sex, pengespill og opioider.

Disse tingene er de vanligste avhengighetene folk sliter med.

Noen av disse tingene preget min barndom, mens noen andre ovennevnte er personlig kjente for meg, men det kommer vi til i senere innlegg.

 

Avhengigheten jeg tar opp i dette innlegget handler om mindre farlige ting som, sjokolade.

 

 

I mengder er ikke det heller særlig sunt.

Hver nordmann spiser i gjennomsnitt 9.36 kg sjokolade i året. Jeg har vært på rundt 70kg sjokolade i året!! 70KG!!??

Tre-hundre-og-seksti-fem sjokolaplater i året de  to siste årene. 365!!

Én plate for hver kveld..

Da kan man trygt si at man er sjokolade avhengig. Følelsen av avhengighet er ikke innbilning,  for sjokolade inneholder stoffer som kroppen kan omdanne til endorfiner og serotonin.

Sjokolade frigir altså endorfiner og serotonin,  som mange kaller kroppens eget morfin, eller kroppens naturlige lykkehormon.

Endorfiner reduserer også smerte og stress.

I tillegg til at sjokoladen er en av de beste matvarene for å øke serotonin- og dopaminnivået, gir også eksorfin som finnes i sjokolade naturlig smertelindring. Og teobromin, et stoff som ligner på koffein gir deg energi.

Det er også forsket på, og konkludert med at sjokolade kan være bra for hjertet, selvsagt ikke i mine mengder, men i sunne mengder.

MEN det gjelder visstnok mørk sjokolade. 😅

Mitt første år med mine 365 sjokoladeplater, gikk i helnøtt, inntil jeg fant lykken i finske Fazer, verdens beste sjokolade, og som også ble til de ca 365 platene.

Farlig. Men nå på tredje året har jeg bevisst trappet ned, en hel del…🫣

Jeg har til og med sluttet å kjøpe inn sjokolade for å gjemme rundt i skuffer og skap, slik som før. 😅🫣

En tohundre grams sjokoladeplate for kvelden er jo galskap!

Helt syyykt mye sjokolade over tid, og neppe sunt, men..meget godt.

Ja, så var det kveld.

Mine tanker sniker seg til kaffekoppen og sjokoladene som ligger godt gjemt.

Så gjenstår det å se hvem blir kveldens vinner, jeg eller Fazer…

 

Alt med måte.

Sliter du med en eller annen avhengighet du føler har blitt plagsomt, ødeleggende, altoppslukende og forstyrrende, snakk med noen. Søk hjelp.

Vi er bare mennesker, og vi alle kan havne der, husk det finnes håp og hjelp for alle.❤️

 

La oss ta vare på hverandre❣️

 

 

-Lenita-

 

 

1 kommentar
    1. Jeg må tilstå min avhengighet stopper seg selv alt etter årstiden😉 men jeg klarer ikke stoppe når jeg spiser candy cotton druer😃. Åpner en pakke, skal liksom bare ta 4-5, vips er halvparten vekke. Den er sesong basert😃 Du starter dette innlegge så sant så sant. Ønsker deg en fin og god dag🤗🫶🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg