Raseri og spisse ører

Jeg føler mye sterkere enn mennesker normalt gjør.

Gleden min er enorm med latter, gode følelser og forventninger.

Sorgen er så bunnløs og svart, at jeg tror jeg aldri kommer meg opp.

Skuffelsen er full av tårer og anger for at jeg noen gang hadde forventet.

Slipper sinnet løs, så blir det både tårer, frustrasjon, redsel og raseri som herjer med en voldsom kraft inni meg.

De jeg er glad i vil jeg helst skal kjenne det helt inni hjerteroten.

Som høysensitiv blir jeg ekstra påvirket på både godt og vondt.

Høysensitivitet er ikke en sykdom, men en del av min personlighet.

Jeg er en god venn og lytter, men tar altfor ofte ting med inni meg, grubler og prøver å løse.

Jeg har sjelden hjerte til å si nei, og pådrar meg ofte så mye at jeg holder på å stupe.

Jeg er en overtenker, og dette fører til mye kaos i hodet mitt i tillegg til at jeg bærer på en del traumer.

Jeg frykter helst det verste, enn tenker det beste, for da er faren for skuffelser og svik litt minimert. Blir det ikke som fryktet, er det et pluss.

Jeg trekker meg tilbake når muligheten er der, for å oppsummere og samle meg, de gangene jeg kjenner ting blir for mye.

Jeg trives best ute i naturen.

 

 

Å være høysensitiv er både spesielt og vakkert, man kommer nærmere selve livet.

Men det har helt klart også mange bakdeler og utfordringer å by på.

Hva du kommer i fra, utgangspunktet du har, og hvor godt du kjenner og forstår deg selv, samt hvordan du blir behandlet har alt å si for hvor stort problem ditt personlighetstrekk kan bli for deg i verste fall.

Disse tingene er også med på å bidra til det om du er introvert eller ekstrovert.

Vi som har dette personlighetstrekket, er ofte mer sympatiske og emosjonelle enn normalt.

Vi bryr oss, vi ser.

Vi er forsiktige, men kreative.

Vi reagerer på ting andre ikke legger merke til.

Vi har en god nese, spisse ører og ofte lukket munn.

Vi funderer og vurderer om kveldene helt til tankene går i spinn.

Vi drømmer “ekte” drømmer, og søvnen vår er lett forstyrrbart.

Høysensitivitet kan være veldig frustrerende hvis du ikke har kunnskap om det eller kontroll. Største gleden med å være høysensitiv er at du ofte klarer å se andre, og kjenne hvordan de har det helt uten ord, samtidig som enkelte mennesker fort kan ha en negativ påvirkning på deg med å bruke din sympati både bevisst og ubevisst, samt stjele din energi, med bla negativitet og dårlig atferd.

Vi som er høysensitive blir ofte lett såret og mange av oss må lære seg å rette på ryggraden, stå opp for oss selv, og bli tøffere.

Det indre livet vårt er komplekst og vi trenger ofte tid til å fordøye den innkommende strømmen av forskjellige inntrykk. Dette gjelder spesielt høysensitive barn.

Der det finnes lite forståelse og kunnskap, kan personlighetstrekket ofte blandes for eksempel med adhd.

Det finnes også visse likhetstrekk med høysensitive personer og personer som har opplevd vanskelig oppvekst med blant annet omsorgssvikt. I slike situasjoner blir det ekstra krevende dersom du er født med dette personlighetstrekket og samtidig vil måtte oppleve en unormal og krevende oppvekst.

Alt blir forsterket.

Høysensitivitet er ofte medfødt og svært arvelig.

Jeg arvet sannsynligvis min høysensitivitet av min bestemor, og min oppvekst med mange traumatiske ting var nok med på forsterke den.

For meg var det godt å få kunnskap og veiledning i forhold til min høysensitivitet.

Jeg var nødt til å endre tankemåte, begynne å reagere, begrense, be om unnskyldning, samt tilgi.

Viktigste av alt er å ha kontakt med sine følelser. Følelsene er signaler som sier i fra hvordan vi har det, og dette er ekstra viktig dersom du har denne personlighetstrekket.

 

 

HØYSENSITIVE BARN

Begge guttene mine er høysensitive.

Ene mer enn den andre.

Her er det mange ting som er synlige fra nyfødt av.

Guttene reagerer spesielt på forandringer.

Bare en liten forandring eller endring i en plan kan være overveldende.

De reagerer på lyd, lys, store folkemengder, ukjente mennesker og steder.

All ull klør.

Lappene i klærne gir kløe og forstyrrelser,  sokken må være godt på foten så ikke sømmene blir å merkes.

Hele brødskiva må være dekket med smør, ellers blir den ikke spist.

Ingen får smake av brusen eller godteriet (Unntatt mamma av og til).

Halslue og tubeskjerf gir kvelningssymptomer.

Lista er lang.

Vi kan sjelden fortelle om en plan vi har for morgendagen, for forventningene og gleden stjeler nattesøvnen.

Barn med dette personlighetstrekket trenger omsorgspersoner som møter de med ekstra omsorg, kjærlighet, bekreftelse og tålmodighet. De trenger klare grenser og de elsker rutiner. Høysensitive barn sover ofte godt og lange netter da de ofte er slitne etter dagens hendelser.

Høysensitive barn er lykkelige småtroll når behovene deres er tilfredsstilt, og de opplever forståelse og aksept.

De er kjærlige og omtenksomme, oppdager, og ser det fine i minste lille ting.

De elsker naturen og dyr. Hver sten er unik.

Overganger, som barnehage- og skolestart, og fra barnehage til skole, har vi opplevd som ekstra  krevende for barna. Det har vært mange konflikter og tunge stunder.

Følelsene hos barna har noen ganger bygget seg opp over timer eller dager og kommet ut som et voldsomt raserianfall.

I slike situasjoner er det viktigste at barna blir møtt av trygge og forståelsesfulle voksne, med en fang, trøst, gode ord, gjennomgang og veiledning angående hele situasjonen.

I vår familie har det vært en fordel at både vi voksne og guttene er høysensitive. Det har bidratt til hvordan vi møter og forstår barna. Høysensitivitet bidrar til veldig tette bånd.

I enkelte tilfeller kan det også være krevende, når tålmodigheten av og til legges på prøve under stress og til tider travle dager.

Høysensitivitet er en gave.

Høysensitive barn er en gave🩷

 

-Lenita-

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Det er også ulike typer høysensitivitet. Jeg er f.eks en såkalt dyreempat iblandet en solid dose intuitivitet. I praksis innebærer dette at jeg ‘leser’ andre menneskers sinnsstemning på lik linje med en ‘standard’ empat, men jeg har imidlertid den evnen til å skille egne- fra andres følelser/smerte som de fleste empater mangler, da denne faktoren kommer til uttrykk ovenfor dyr (fortrinnsvis høytstående pattedyr) istedet.
      Dette innebærer, kort fortalt, at det faller meg naturlig å kunne benytte meg av dette på et vis som eventuelt kun lar seg gjøre etter å ha trent seg opp over tid for dere empater. Men jeg er imidlertid veldig var på folks energier, i tillegg til at jeg er lydsensitiv.. 🙂

      1. Hei Gry!🤗 Interessant. Dyre empati har jeg ikke så mye kjennskap til.
        Sant nok at det finnes forskjellige typer høysensitivitet, det glemte jeg å nevne. 🙃 Jeg er også i tillegg til emosjonell empat en solid intuitiv empat, samt en del fysisk og medisinsk empat.
        Emosjonell empati er ganske tung og krevende til tider, helt til man finner riktig verktøy til å begynne spesielt å skille følelser ❤️
        En god natt videre ønskes til deg🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg